Anunțuri Utile

PROTESTUL CONSILIERILOR JURIDICI

Senatorii Robert Cazanciuc si Daniel Fenechiu, blamati pentru legea care leaga avocatii de banul public. Ordinul Consilierilor Juridici din Romania condamna proiectul: „Pare croit impotriva profesiei de consilier juridic si a bunei gestionari a fondurilor publice. Este absurd sa se sustina ca nu mai este nevoie de asemenea interdictii in cheltuirea banului public pentru ca ar fi depasite circumstantele economico-financiare ale anului 2012”

Profesia de consilier juridic continua sa fie una dintre cele mai izolate profesii ale Dreptului din Romania. Ordinul Consilierilor Juridici din Romania condus de Valentin Trutan condamna initiativa legislativa a doi parlamentari cunoscuti si reclama ca demersul acestora are ca efect majorarea necontrolata a costurilor pentru institutiile publice prin plata nu doar a salariilor consilierilor juridici din aceste institutii, ci si prin plata onorariilor caselor de avocatura.

 

Concret, intr-un comunicat de presa remis Lumea Justitiei, presedintele Ordinului Consilierilor Juridici din Romania Valentin Trutan critica proiectul de lege initiat de senatorii Robert Cazanciuc (PSD) si Daniel Fenechiu (PNL) care vizeaza modificarea art. 1 din OUG nr. 26/2012 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare si de modificare si completare a unor acte normative, in sensul abrogarii primului articol.

Vorbim despre articolul din Ordonanta de urgenta care permite autoritatilor si institutiilor publice sa achizitioneze servicii juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare in situatii temeinic justificat, atunci cand acestea nu se pot asigura de catre personalul de specialitate juridica angajat.

Presedintele Valentin Trutan: „Se deschide cale contractarii unor servicii juridice externe fara niciun fel de control, dupa bunul plac al conducatorilor institutiilor publice”

Or, arata Valentin Trutan in comunicatul transmis, „autorii initiativei legislative apreciaza ca interdictia instituita de art. I trebuie abrogata prin propunerea legislativa inregistrata la Senat sub nr. B 530/2020” motivand canu mai este nevoie de asemenea interdictii in cheltuirea banului public pentru ca ar fi depasite circumstantele economico-financiare ale anului 2012 care au impus reducerea cheltuielile din bugetul de stat”. Aceasta desi, precizeaza presedintele Ordinului Consilierilor Juridici, „ne aflam in plina pandemie Covid -19, cu efecte dezastruoase din punct de vedere economic, cel putin la fel de grave precum cele produse de criza economica din 2008-2013”.

In opinia presedintelui Ordinului Consilierilor Juridici, este evident ca, in realitate, prin externalizarea serviciilor juridice, cresc necontrolat costurile pentru institutiile publice, deoarece, pe langa salariile consilierilor juridici din institutiile publice, mai trebuie platite si onorariile caselor de avocatura, in cele mai multe cazuri in cuantumuri cu mult peste sumele alocate pentru salarizarea consilierilor juridici”.

Redam in continuare comunicatul Ordinului Consilierilor Juridici din Romania:

PROIECT DE LEGE INDREPTAT IMPOTRIVA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC SI A BUNEI GESTIONARI A BANULUI PUBLIC

ORDINULUI CONSILIERILOR JURIDICI DIN ROMANIA, organizatie reprezentativa a celui mai mare corp profesional din domeniul dreptului, isi exprima nemultumirea si indignarea fata de un proiect de lege care pare croit impotriva profesiei de consilier juridic si a bunei gestionari a fondurilor publice.

Potrivit art. I din OUG nr. 26/2012, autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome care au in structura organizatorica personal propriu de specialitate juridica nu pot achizitiona servicii juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare. Masura a fost necesara in momentul adoptarii, avand in vedere, printre altele, neregularitatile constatate de Curtea de Conturi cu privire la anumite zone de utilizare a fondurilor publice. Totusi, prin exceptie, ordonanta de urgenta la care ne referim asigura autoritatilor si institutiilor publice posibilitatea de a achizitiona servicii juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare in situatii temeinic justificat, atunci cand acestea nu se pot asigura de catre personalul de specialitate juridica angajat.

Cu toate acestea, autorii initiativei legislative apreciaza ca interdictia instituita de art. I trebuie abrogata prin propunerea legislativa inregistrata la Senat sub nr. B 530/2020

Ordinul Consilierilor Juridici din Romania considera ca aceasta propunere legislativa trebuie respinsa intrucat argumentele retinute de initiatori in expunerea de motive sunt complet nejustificate.

Astfel, este absurd sa se sustina ca nu mai este nevoie de asemenea interdictii in cheltuirea banului public pentru ca ar fi depasite circumstantele economico-financiare ale anului 2012 care au impus reducerea cheltuielile din bugetul de stat, in contextul in care ne aflam in plina pandemie Covid -19, cu efecte dezastruoase din punct de vedere economic, cel putin la fel de grave precum cele produse de criza economica din 2008-2013.

Desi initiatorii sustin ca abrogarea art. I din OUG nr. 26/2012 este menita a reduce cheltuielile din bugetul de stat pentru aceasta activitate, este evident ca, in realitate, prin externalizarea serviciilor juridice, cresc necontrolat costurile pentru institutiile publice, deoarece, pe langa salariile consilierilor juridici din institutiile publice, mai trebuie platite si onorariile caselor de avocatura, in cele mai multe cazuri in cuantumuri cu mult peste sumele alocate pentru salarizarea consilierilor juridici.

Practic, prin aceste proiect de lege se deschide cale contractarii unor servicii juridice externe fara niciun fel de control, dupa bunul plac al conducatorilor institutiilor publice.

Pe de alta parte, este clar ca initiatorii doresc sa elimine temeiul legal in baza caruia Curtea de Conturi a constatat in mai multe randuri, in cadrul controalelor efectuate, ca banul public a fost cheltuit nejustificat, cu incalcarea prevederilor OUG nr. 26/2012, prin achizitionarea de servicii juridice externe, in conditiile in care institutiile publice in cauza beneficiau de structuri juridice interne suficient specializate.

Apreciem, de asemenea, ca si celelalte argumente din expunerea de motive sunt nefondate si rupte de realitate. La nivelul mai multor autoritati si institutiilor publice din Romania exista, intr-adevar, deficit de personal specializat in domeniul juridic. Dar solutia rezolvarii acestei situatii nu este aceea a externalizarii serviciilor juridice in orice circumstanta, prin cheltuirea unor sume exorbitante din fondurile publice, ci cresterea numarului consilierilor juridici care formeaza structurile/departamentele juridice din cadrul institutiilor si autoritatilor publice, precum si salarizare corespunzatoare a acestora, in concordanta cu importanta si complexitatea activitatii pe care o desfasoara.

Daca initiatorii proiectului de lege ar fi binevoit sa realizeze o analiza si un studiu de impact, ar fi putut constata ca extinderea si intarirea departamentelor/structurilor juridice din cadrul institutiilor publice, prin cresterea numarului de consilieri juridici si diversificarea gradului de specializare a acestora, reprezinta modalitati mult mai economice si mai eficiente, atat pentru desfasurarea activitatii juridice, cat si pentru gestionarea banului public.

Consilierul juridic are ca misiune asigurarea apararii drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale institutiilor publice si ale celorlalte persoane juridice de drept public sau privat, fiind, astfel, un participant activ la asigurarea legalitatii si infaptuirea justitiei. In acest moment, profesia de consilier juridic este reglementata de o lege lacunara si depasita, adoptata inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, o reglementare care nu este adaptata actualelor conditii economice si sociale. In ciuda numeroaselor solicitari si demersuri pe care le-am realizat in ultimii 15 de ani pentru a moderniza aceasta lege si o alinia la cerintele pietei muncii, ne-am lovit de refuzul decidentilor ca de un zid. De aceea, consideram ca printre prioritatile parlamentarilor romani ar trebui sa se regaseasca, de exemplu, modificarea Legii nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic si nu proiecte menite sa contribuie la risipirea banului public.

Mentionam ca propunerea legislativa cu privire la care intelegem sa ne exprimam protestul are in vedere abrogarea articolului I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2012 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare si de modificare si completare a unor acte normative” si este inregistrata la Senat sub nr. B 530/2020, avandu-i ca initiatori pe: Cazanciuc Robert-Marius – senator PSD; Fenechiu Catalin-Daniel – senator PNL; Pauliuc Nicoleta – senator PNL; Preda Radu-Cosmin – senator PSD.

Presedinte Ordinul Consilierilor Juridici din Romania

Consilier juridic

Valentin TRUTAN”

Sursa: https://www.luju.ro